Monday, October 19, 2009

Drømmejobbet...

Da jeg var barn ville jeg rigtig gerne være statsminister, når jeg blev stor. Det var i 70/80´erne og jeg tror det skyldtes at min far havde sagt at Anker Jørgensen også var børneminister, så det blev for mig det største at nogen varetog børns rettigheder såen politisk også...

Da jeg blev lidt ældre var mine tanker omkring drømmejobbet blevet til stewardesse, hvilket jeg helt klart tror skyldes mit billede af at disse smukke smilende kvinder som gjorde rejsende glade og selv kom omkring i verden. Jeg overvejede slet ikke hvor fysisk anstrengende det også må være, for ikke at nævne hvor mange mere eller mindre utilfredse kunder man garanteret møder i sit arbejde, som taler alle sprog og dét højt og tydeligt og sikkert også utiltalende rigtig tit...

Et par år senere havde drømmejobbet stadig noget med flyverdenen at gøre, hvor jeg blev overbevist om at Flyleder da lige var jobbet for mig...Faktisk kan jeg ligenu slet ikke huske hvad facinationen for dette job var, men sjusser mig frem til at det har været tanken om et så vigtigt arbejde hvor man havde ansvar for så mange menneskers liv og at de kom godt frem. Idag er facinationen klart udskiftet nærmest frygt og jeg løfter min hat i cadot til dem der udfører dette ærefulde hverv dagligt!

Tilbage på landjorden og i mine start-tyvere, gik jeg på designseminariet hvor jeg startede på at uddanne mig til industriel designer, noget jeg faktisk var rigtig god til og holdt meget af. Men jeg indså også hurtigt at jeg ikke troede på jeg havde rundsave nok på armene til at føre det vidt indenfor denne branche. Og så ville jeg hellere helt sadle om, end ikke kunne leve op til egne forventninger 100%. Så jeg stoppede det studie...

Efter flere års rejsen og forskellige jobs, valgte jeg at uddanne mig til pædagog.
Og idag er jeg børnehaveklasseleder på en privatskole her i byen. Og et eller andet sted, hvis jeg "regner" lidt på det er det vist mit drømmejob, fordi:

Som en statsminister skal jeg styre roret for dagens dagsorden, kalde 32 poder til ro og orden, sørge for et kvalitetniveau indenfor udvikling, læring, kreavtiv udfoldelse og rum til det sociale. Samt beherske diplomati til ug.

Som en stewardesse skal jeg servicerer børn og forældres behov og møde "mine kunder" med et smil og sand forvisning om "en god rejse". Være problemknuser og løsnings-arbejder, så alle føler at de er kommet godt igennem "rejsen 0.klasse", både store og små. Alt imens jeg ser frisk og veludhvilet ud.
- Babefaktoren er, for mig, heldigvis ikke så stort et krav i skoleverdenen som i flyrejse-verdenen:-)...

Som flyleder står jeg dagligt med ansvar for mange små liv. Omend det snarere er deres følelses, udviklings og læringsliv jeg har ansvar for kommer godt frem til sommerferien, så de er klar til det videre skoleliv og med selvværd og selvtillid så vidt muligt i top. Det kan være en stessende hverdag der kræver god tålmodighed og fremadsigtet planlægning.

Som designer giver jeg mine elever "mine produkter" i hånden til udvikling, læring og nydelse og håber på "produktet" giver afkast og succes.

Så derfor vil jeg minde mig selv om, - når jeg næste gang føler at jeg beder om ro for 30.000 gang den dag, - at jeg jo faktisk har fået alle mine jobønsker til at gå i opfyldelse.

Måske kører jeg ikke i ministerbil med stor gage, - eller går i fin stewardesseuniform (og kan passe den:-)), -eller har ansvar for million€ fly lander sikkert, - eller får stor anderkendelse ved kreativ design-innovatet.
- Men så har jeg tilgengæld og på den anden side et kæmpe ansvar for mange små sjæle og deres start på skolelivet - og fede arbejdstider!
Og det kommer jo mig og mine tilgode, - selvom jeg nu stadig synes os "menneske-arbejdere" fortjener noget mere i løn!

Ja, det var lige de tanker der blev affødt hos mig første dag tilbage på arbejde efter efterårsferien, - som da iøvrigt blev NYDT under solen i Dubai - Las Vegas´arabiske lillebror, hos min mands familie. more on that later:-)

God arbejdslyst til alle.
Kh. Lotte

1 comment:

  1. Lotte for hulan!! Du skal sgu da fortælle når du sådan er begyndt at blogge. TILLYKKE og velkommen i klubben ;-) Ses vi ikke snart var? Skal se alle unger og du skal se Jepling og storebror.

    ReplyDelete